Rozhovor o spoločnosti a jej smerovaní so zakladateľmi

Vieme, že to bolo správne rozhodnutie.

V roku 2007 prekvital realitný boom. Ceny nehnuteľností rástli z mesiaca na mesiac o stotisíc slovenských korún. Šikovní realitní makléri zarábali bežne 60 000 Skk až 150 000 Skk. Realitné kancelárie vznikali jedna za druhou a na trhu sa provízia makléra pohybovala od 20 do 30%. Na trh s realitami vstúpila franšízová sieť Re/max a veľa ďalších. Priniesli úplnú zmenu v zaužívanom odmeňovaní realitných maklérov. Žiadne benefity (auto, telefón, kancelária, fotoaparát a pod.) ale provízie do 50%. V tomto období sa rozbehli tri modely realitných kancelárii na Slovensku. Franšíza, Multilevel marketing a klasická trojúrovňová firma.

Práve poslednou cestou sa vydali v roku 2007 zakladatelia spoločnosti DomovSK s.r.o., neskôr pod obchodnou značkou Domov Reality, Mgr. Oľga Mendelová a Jozef Poljak. Krátko na to vypukla svetová kríza, ktorá zasiahla aj realitný trh. Obchod s bytmi sa úplne zastavil, čo spôsobilo veľký tlak na pokles ich cien. Majitelia byty „držali“ dúfajúc, že sa situácia zmení. Trh neudržali ani „sekenhendové“ byty (klasické paneláky 70tych 80tych a 90 tych rokov a tehlové bytové domy s 50. a 60. rokov).

Mnohé úspešné značky hlavne z Českej Republiky s viacerými pobočkami situáciu neustály a stiahli sa zo Slovenského trhu. Dnes sú Domov Reality na trhu viac ako 7 rokov bez škandálov, delenia firmy a zo stovkami spokojných klientov. Obstáli v konkurencii veľkých a známych značiek, prežili ťažké obdobie krízy a dostali svoju spoločnosť na špičku v počtoch obchodov v Trenčianskom kraji.

Ďalšou nie malou výzvou je pripravovaná expanzia značky do nových regiónov a vybudovanie pobočiek materskej spoločnosti sídliacej v Prievidzi. Na minulosť, súčasnosť a budúcnosť sme sa spýtali priamo majiteľov spoločnosti Domov Reality (DOMOV SK s.r.o.)

Mnohé firmy sa nedožijú ani piateho výročia od založenia. Vy ste oslávili 7 rokov samostatnej cesty v realitnom biznise, ako to vidíte spätne?

Oľga Mendelová: Začínali sme po skúsenostiach v medzinárodnej spoločnosti, ktorá svojho času bola najväčšia v Česku aj na Slovensku. ( bydlíte.cz / bývate.sk). Dovtedy tu nič také nebolo až neskôr sem prichádzali ďalšie značky hlavne z Čiech a rôzne franšízy ako RE/MAX a iné. Patrili sme s Jozefom medzi najlepších obchodníkov spoločnosti. Vedenie začalo byť nejednotné pod konkurenčným tlakom začalo robiť pre nás nepochopiteľné veci. Ľudia bez výsledkov sa držali na svojich postoch, zvýšili sa im príjmy, na ktoré sme samozrejme zarábali my obchodníci, ktorí sme boli hodnotení provízne. Signálom pre nás bolo v roku 2007 zníženie našich provízií o 5% čo nám dvom v tej dobe robilo 10 – 15 tisíc korún mesačne menej za tú istú prácu. Veľa ľudí v tej dobe malo menšie platy v našom regióne a odrobených veľa rokov.

Jozef Poljak: Manažmentu sa samozrejme navýšili fixné platy, čo bolo veľkou chybou a slabším obchodníkom to spravilo rozdiel 500 až 1000 korún. Vedeli sme, že z dlhodobého hľadiska sa firma takto neudrží, tak sme sa chopili príležitosti a založili vlastnú spoločnosť. Začali sme „makať“ pod vlastnou značkou, čo nebolo jednoduché. Čakali nás nové povinnosti, ktoré sme dovtedy nemali. Našťastie sme mali veľmi dobré meno u svojich klientov a mesačne sme riešili každý 4 až 8 obchodných prípadov. Ľudia nás vyhľadávali sami. Pritom sme si nezobrali ani jednu zákazku so sebou, ale začali budovať celú databázu odznovu. Vieme, že to bolo správne rozhodnutie.

Prišla hospodárska kríza postihla aj reality, ako ste to ustáli, keď veľa realitných firiem skončilo, alebo sa stiahli zo Slovenska?

Oľga Mandelová: Predovšetkým sme neboli úzko sústredení len na byty ako vtedy veľa realitných maklérov. Od začiatku sme boli univerzálna spoločnosť a vďaka bohatým skúsenostiam (realitám sa venuje pani Mendelová od roku 1998), sme sa venovali rovnako domom a pozemkom všetkého druhu, dokázali sme vyriešiť nevysporiadané pozemky, nehnuteľnosti v exekúcii, čiže aj ťažké obchodné prípade, ktoré sú rizikové a riešenie trvá dlhšiu dobu. Aj keď sme nepredali také množstvo nehnuteľností, zvýšil sa podiel predaných domov a pozemkov, kde sú zvyčajne vyššie odmeny. Ďalším dôležitým faktorom bolo mať výdavky firmy pod kontrolou a neplytvať prostriedkami na zbytočnosti. Nemuseli sme v tom čase nič skúšať, presne sme vedeli aká forma reklamy funguje a aká nie. Veľa začínajúcich firiem vyhorela na tom, že minula peniaze na marketing, ktorý nič nepriniesol a naopak podcenili ten, ktorý bol dôležitý.

Jozef Poljak: A hlavne sme nemuseli vyplácať drahý manažment či dividendy investorom ☺ (smiech). Mali sme úspory, z ktorých sme investovali do webu, kancelárie a techniky. Potom to už bolo na nás. Koľko dokážeme zobchodovať prípadov mesačne. Boli sme zvyknutí na vysoké tempo. To nám prinieslo ihneď výsledky. Neboli sme leniví a chodili sme aj ďalej za zákazkami. Poznali sme obaja veľa ľudí a to nám prinieslo nové a nové nehnuteľnosti do ponuky. Hlavné samozrejme bolo, že sme ich dokázali zobchodovať a to nám prinášalo referenčné ponuky od spokojných zákazníkov. Myslím, že to bolo aj tým ako sme pristupovali k jednotlivým prípadom. Dodnes to tak robíme. Nenaberáme nehnuteľnosti do ponuky, ale ich majiteľov na spoluprácu. Za každou nehnuteľnosťou je človek, náš klient a jeho potreby sú pre nás na prvom mieste.

Boli ste len dvaja?

Oľga Mendelová: Dvaja plus môj manžel Marián. Museli sme zarobiť na všetky výdavky a ešte uživiť rodinu, deti a ich potreby. Rezervy neboli nevyčerpateľné, nájom za kanceláriu na dobrom mieste ale aj dosť vysoký v tých časoch. Dodnes sme na tom istom mieste a robíme to isté, vďaka tomu sme úspešní.O rok sme k nám prijali prvých maklérov a pridal sa k nám pán Hatala (oslovili sme kolegu z bývalej firmy), ktorý otvoril našu prvú pobočku v Trenčíne.

Jozef Poljak: Na jednom motivačnom školení, ktoré viedol sme dostali úlohu. Mali sme napísať v krátkosti, kde sa vidíme o 5 rokov. Moji vtedajší kolegovia písali nereálne veci, ako sa zobudia na jachte v Karibiku, ako sa budú voziť na svojom najnovšom BMW a podobné nereálne veci. Ľudia si dávajú nereálne ciele, preto som zo začiatku nemal rád tieto školenia. Ja som napísal, že o 5 rokov chcem mať dokončený svoj rodinný dom, mať zdravú rodinu, ísť hrdo po ulici, kde sa s každým budem zdraviť a usmievať, lebo som im pomohol k novému bývaniu, prostredníctvom mňa získali niečo viac ako bývanie. Získali nový domov a preto posielajú svojich známych aby ma vyhľadali. Som úspešný obchodník s nehnuteľnosťami, tam sa vidím o 5 rokov... Školiteľ sa usmial a vyzdvihol, že som pochopil zadanie správne. Dal som si reálny cieľ , ktorý som splnil, všetko čo som vtedy chcel mám a všetko ostatné je na viac ☺ .

Kedy ste začali rozširovať svoj tím maklérov?

Oľga Mendelová: Rýchlo sme získali dobré meno na základe našich výsledkov a už v roku 2008 sme začali rozširovať tím realitných maklérov. Roboty pribúdalo a chceli sme dať šancu aj novým ľuďom. Mnohé realitné kancelárie zatvárali, alebo prišli o licenciu a v tej dobe prišli ku nám aj skúsení makléri. Základom bolo, že sme sa neprestali venovať obchodovaniu, aj keď sme mali veľa iných povinností s vedením tímu. Snažili sme sa im pomáhať a „posúvať“ im zákazky, ktoré sme sami nestíhali realizovať.

Jozef Poljak: Nemali sme filozofiu o 15 tich makléroch v jednom meste, kde by sami sebe robili konkurenciu, keďže aj my sme obchodníci. Radšej 5 profesionálov, ako veľa ľudí, ktorí túto prácu nerobia naplno. Nie som zástanca toho robiť makléra popri inej práci. Človek, ktorý sa nedokáže tomuto biznisu venovať naplno, nedosiahne dobrý výsledok. Aj keď výnimky existujú. Príde však čas, keď sa musia rozhodnúť, ktorou cestou pôjdu.

Ako hodnotíte kvalitu a odbornosť realitných maklérov?

Oľga Mendelová: Samozrejme vrece sa roztrhlo aj s realitnými maklérmi. Vidina „ľahkého“ zárobku, neustále nábory realitných kancelárii priviedli do realít situáciu, ako bola v poisťovníctve. Mnohé firmy brali každého, kto vie čítať a písať. Toto často vrhlo zlú povesť na túto profesiu. Neskúsení maléri, bez vzdelania, školení a odbornej pripravenosti začali naberať nehnuteľnosti a dávať klientom nereálne sľuby. Často nás hádzali do jedného vreca. Pritom nie je také ťažké rozlíšiť profesionála od „tárajov“ , najneskôr do mesiaca klient vie, čo preňho dokáže či nedokáže maklér urobiť. Našou úlohou je odovzdávať svoje skúsenosti, dobre odborne pripraviť maklérov na prácu, ale všetko robiť za nich nemôžeme. Každý je individuálna osobnosť a tak ku každému aj pristupujeme.

Jozef Poljak: Ťažko sa mi hodnotí úroveň. Myslím si, že sa to zlepšilo, čo vidím aj na pribúdajúcich obchodoch v spolupráci s konkurenciou. Na druhej strane ma často zaráža, že je stále na trhu priestor pre firmy a ľudí, ktorí tento biznis kazia a dehonestujú. Je to na klientoch čo si vyberú. Oni jediní môžu selektovať. Majú už oveľa viac informácií na základe čoho sa môžu rozhodovať komu zveria tak dôležitú vec do rúk, ako je predaj či kúpa nehnuteľnosti. Pravidelnými poradami a seminármi sa snažíme našich maklérov udržiavať na profesionálnej úrovni. Majú to o to ľahšie, že na rozdiel od iných majiteľov väčších spoločností sa touto prácou stále živíme a sme aktívni obchodníci. Preto sa na nás naši ľudia môžu spoľahnúť, že im pomôžeme k úspechu.

Prečo ste od začiatku nerozširovali firmu o nové pobočky?

Oľga Mendelová: Toto v nás muselo dozrieť. Nebol problém vybrať nových maklérov a dať im značku aby mohli pracovať. Nebolo to našou prioritou. Báli sme sa, že keď niečo uponáhľame, môže naša značka rýchlo stratiť dobré meno. Chceli sme byť radšej silná regionálna a vyhľadávaná značka ako celoslovensky slabá spoločnosť. Venovali sme sa obchodu a nepúšťali sme sa do expanzie. Dnes je to iné. Sme na trhu 7 rokov pod vlastnou značkou. Sme dosť skúsení a silní na to aby sme pôsobili v nových regiónoch. Teraz je ten správny čas posunúť sa ďalej. Nebudeme sa hrať na niečo, čo nie sme. Sú tu značky, ktoré sa po roku tvária, že sú na celom Slovensku silní, pritom dohromady nezobchodovali to čo my a sú tu značky ktoré budú vážnymi konkurentmi. Trh je obsadený na 50%. Polovicu prevodov nehnuteľností si ľudia riešia „svojpomocne“. Preto vidím veľký potenciál. Nemôžete preskočiť určitú fázu vývoja firmy a to robiť obchod najskôr sami, ak ho neskôr chcete robiť s ďalšími. Čo by ste chceli učiť a ponúknuť vašim ľuďom? Sladké reči o budúcnosti, alebo vlastné skúsenosti a recept na úspech pod značkou s históriou, akú má máloktorá realitná kancelária na Slovensku. O niekoľko rokov bude trh rozdelený medzi niekoľko veľkých spoločnosti, chceme byť jednou z nich.

Jozef Poljak: V roku 2009 sme úspešne rozbehli pobočku v Trenčíne a chceli sme na to nadviazať. V novom regióne to išlo pomalšie ako sme boli zvyknutí. Nájsť dobrých ľudí, ktorí by boli na váš obraz nie je ľahké. Sme prísni na seba a preto očakávame výsledky aj od druhých. Prišla však ponuka od konkurenčnej siete, ktorá začínala a upustili sme od pôvodného zámeru. Odpredali sme pobočku koncom roka 2010, ktorá prešla pod inú realitnú sieť spolu s naším manažérom, ktorí sa špecializoval na budovanie obchodných sietí . V tej dobe by sme časovo nestíhali viac pobočiek, pribúdalo nám veľa developerských projektov, ktoré si vyžadovali veľa času. Neostával priestor pre zaučenie nových maklérov v iných mestách.

Aké sú vaše plány teraz?

Oľga Mendelová: Pokračovať v tom čo doteraz. Úspešne predávať nehnuteľnosti a to aj novostavby, ktorých sme realizovali najviac spomedzi miestnej konkurencie. Rozšíriť pôsobnosť našich služieb cez skúsených manažérov, s ktorými sme spolupracovali aj minulosti, v nových regiónoch. Otvorili sme pobočku v Topoľčanoch mesiac nato pobočku v Martine a Nitre. Máme záujem o každého skúseného realitného makléra, či manažéra, ktorý by sa chcel realizovať v spoločnosti s históriou a motivačnými podmienkami. Samozrejme, že začíname expanziu s najlepšími manažérmi, ktorí majú skúsenosti, rovnako ako my. Dlho sme konzultovali a snažili sa nastaviť výhodný provízny systém. Tiež sme dbali o to, aby naši obchodníci a ich manažéri boli spokojní. Myslím si, že sa nám to aj podarilo do takej miery, o akej sme sami v maklérskej pozícii snívali. Spojením síl chceme vytvoriť niečo veľké. Vieme ako na to.

Jozef Poljak: Ako bolo spomenuté urobili sme ďalší krok k rozšíreniu firmy. Pribudnú nám povinnosti, neprestaneme byť však aktívni obchodníci. Peniaze, ktoré sme spoločne zarobili chceme investovať do najlepšej komodity – vlastnej firmy ☺. Nemusíme si požičiavať a vysvetľovať nervóznym investorom princíp realitného biznisu, ani platiť poplatky za značku. Nie sme pod tlakom a to bude naša najväčšia konkurenčná výhoda. Ešte jedna dôležitá vec, učíme sa pri expanzii z chýb druhých, nie vlastných, je to lacnejšie ☺.